Om kurset

OBS! Ny bekendtgørelse fra april 2016 - skærpede krav til aflæggelse af speedbådsprøven.

 

LÆS NEDENFOR OM DEN PRAKTISKE SPEEDBÅDS-TRÆNING - der sejles efter aftale, når det passer dig en hverdagsaften eller i weekenden.

Hos os får du et rigtigt speedbådskursus og du lærer de vigtigste teoretiske begreber, der giver dig den fornødne sikkerhed på vandet. Der er ikke megen udenadslære, men du skal kunne sømærkerne, forstå betydningen af farverne grøn og rød samt forholdet til trafikseparingsystemerne. Du skal kunne vigepligstreglerne, så du aldrig er i tvivl om andre søfarendes hensigter, når I nærmer jer hinanden. Skal du ud i ukendt farvand, vil du efter dette kursus aldrig tage afsted uden søkort! Se link på forsiden til Søfartsstyrelsens skærpede krav til prøven fra foråret 2016.

 

16 år og du kan styre båden og
have glæde af de mange muligheder.

baadski3baadski3

Herudover får du mindst halvanden times praktisk træningssejlads (mindst tre timer ved to deltagere i båden). Efter et kursus hos os, kan du sejle båden og har ikke blot siddet ved rattet i fem minutter. Du er ikke rutineret, men vi har vist dig - og du har gennemført - en række øvelser, som du bør arbejde med i din egen båd - eller starte med at bruge noget tid på, hvis du låner eller lejer en båd.

Alt for mange tonser bare afsted og ud på vandet - og mærker så usikkerheden, når de kommer tilbage til havnen. Vi giver dig den instruktion, der skal til, for at du resten af livet på vandet får glæde af din båd. Håbløst mange sejlere og speedbådschauffører kender ikke vigepligstreglerne til søs, er ikke i stand til foretage en nem og korrekt tillægning, kan ikke foretage en tallerkenvending med båden. Mange mangler helt basal viden om, hvordan man forholder sig i farvand og havne, man ikke kender. Hvor meget kender du til sejladsbestemmelserne i Københavns Havn?

Alt det forklarer vi dig en masse om på kurset. Derfor er vi dyrere end andre kursusudbydere! Vi har 25 års erfaring med mange forskellige typer og vores idégrundlag er bygget på kvalitet.

Den teoretiske gennemgang varer seks timer og du har nogle dage til at sætte dig ind i pensum inden selve prøven, der fra 2016 består af en teoretisk prøve i kursuslokalet og en praktisk prøve i båden. Prøven aflægges overfor sagkyndig censor bemyndiget af Søfartsstyrelsen og du modtager et certifikat med billede (som kørekortet til bil), som du skal medbringe under sejlads.

Nogle kalder det speedbådskørekort, speedbådsbevis, speedbådscertifikat - eller blot et speedbådskort, som du får tilsendt fra Søfartsstyrelsen kort tid efter, at du har bestået prøven. Kortet er lovkrav i mange lande, hvis man vil leje/sejle speedbåd. Det koster 3.000 kroner i bøde at føre speedbåd uden certifikat i Danmark, hvis der er politikontrol. Men - endnu vigtigere - selv om du er øvet og har sejlet båd i mange år, mener vi alligevel at kunne give nogle gode råd, som du kan have gavn af på vandet.

Herudover får du mindst halvanden times praktisk træningssejlads (mindst tre timer ved to deltagere i båden).

Vi kontakter dig telefonisk i ugen op til kursusdagen og aftaler praktisk speedbådstræning på et tidspunkt, der passer dig - og vejret, således at du har sejlet båd inden selve kursusdagen og prøven.

Link til kursuskalender og tilmelding findes her

baad6 1baad6 1

 

Efter kurset vil du automatisk
holde øje med de vigtigste
instrumenter, når du sejler.

 

Har du købt båd og har du brug for hjælp til at indøve sejlads? Så kontakt os og vi hjælper dig med at gennemgå et program med øvelser, så du hurtigt bliver fortrolig med din nye båd.

Hvornår er der krav om speedbådskort? Læs mere her

Reglement:

Hvis du bliver stoppet af politiet på vandet, så checker de for følgende:

  • At du har gyldigt speedbådscertifikat
  • At du har redningsveste til alle ombord i korrekt størrelse
  • At du ikke overskrider promillegrænsen ved indtagelse af alkohol (bemærk skrappere krav i Svensk farvand)
  • At du overholder eventuelle fartgrænser (i havne og smalle sund, hvor fartbegrænsning kan forekomme)
  • At du iøvrigt overholder sejladsbestemmelserne på stedet (eksempelvis ikke benytter hovedløbet til Københavns Havn)